Ce este expansiunea?
Expansiunea înseamnă, în general, creșterea, extinderea sau creșterea volumului sau intensității. În comerțul electronic, pot exista două procese:
- Extinderea afacerii pentru a include noi produse sau servicii pe piața internă
- Extinderea afacerii în străinătate
Cu toate acestea, atunci când oamenii vorbesc despre „extinderea comerțului electronic”, majoritatea se gândesc la extinderea afacerilor în străinătate, pe care ne vom concentra în acest articol.
Extinderea comerțului electronic este procesul de a vă duce afacerea dincolo de granițele țării de origine. Se caracterizează prin faptul că constă în mai multe etape, cum ar fi cercetarea pieței, pregătirea unui plan financiar sau crearea de conținut de calitate într-o limbă străină.
Extinderea comerțului electronic își propune să devină parte a pieței din țara aleasă, deci trebuie să o cunoașteți bine. De asemenea, trebuie să cunoașteți clienții înșiși și obiceiurile lor de cumpărare. Numai atunci veți ști cum să îi atrageți și să le oferiți produsele dvs.
Care sunt beneficiile expansiunii?
Extinderea are multe beneficii, dar numai dacă este bine gândită, iar pașii sunt atent planificați. În caz contrar, veți întâlni complicații și probleme care pot duce în cele din urmă la eșec.
Unele dintre principalele beneficii ale extinderii magazinului dvs. electronic în străinătate sunt:
Extinderea și exploatarea potențialului pieței
Prin extinderea magazinului dvs. electronic în străinătate, puteți ajunge la noi clienți care altfel nu ar avea acces la produsele și serviciile dvs. Drept urmare, puteți crește vânzările și puteți contribui la creșterea generală a veniturilor.
De asemenea, merită să ne amintim că intrarea pe noi piețe vă extinde acoperirea. Marca dvs. va fi cunoscută clienților din țara dvs. de origine și celor din străinătate.
Creșterea vânzărilor și a profitului
Creșterea veniturilor și a profitului sunt strâns legate de avantajul anterior. Când vă extindeți pe alte piețe, aveți mult mai mulți clienți potențiali pe care să-i atrageți și să-i convingeți să cumpere produsul dvs.
Diversificarea riscurilor
O prezență în mai multe țări poate reduce riscurile asociate anumitor condiții de piață, factorilor economici sau fluctuațiilor sezoniere.
Cu toate acestea, pentru a profita din plin de acest lucru, trebuie să fiți conștienți de diferențele dintre regiunile în care vă desfășurați activitatea. De exemplu, dacă vindeți produse de protecție solară cu cerere scăzută aici în timpul iernii, promovați-le în țările în care este cald pe tot parcursul anului.
Ajungeți la noi segmente de piață
Extinderea acoperirii către noi segmente de clienți sau grupuri de direcționare cu nevoi și preferințe diferite de cele de acasă este o modalitate eficientă de a vă dezvolta afacerea și de a vă diversifica baza de clienți.
Experiența pe piața globală
Extinderea în străinătate vă va ajuta să câștigați experiență în afaceri internaționale și să vă îmbunătățiți abilitățile de management al afacerii. În același timp, veți putea să vă folosiți noua experiență pe piața internă, de exemplu, pentru a combate concurența.
Care sunt riscurile și dezavantajele expansiunii?
Ar trebui să fiți conștienți de o serie de riscuri și dezavantaje asociate cu extinderea comerțului electronic înainte de a face acest pas.
Dificultate
Extinderea este, în general, un proces solicitant care nu durează câteva zile sau săptămâni. Adesea durează luni, timp în care trebuie să planificați, să aranjați și să faceți față multor complicații, atât mari, cât și mici.
Dacă doriți să vă simplificați expansiunea, căutați companii profesionale care se pot ocupa de aceasta pentru dvs. Cu toate acestea, vă puteți aștepta la costuri mai mari în acest caz.
O investiție mare
Extinderea pe noi piețe necesită o investiție mare în marketing, logisticăși diverse alte sarcini. Deci, dacă nu atingeți cifra de afaceri așteptată sau rentabilitatea investiției, vă puteți confrunta cu probleme financiare.
Schimbări în situația politică
Politica țării alese are, de asemenea, un impact mare asupra modului în care vă descurcați. Modificările legislației sau reglementărilor pot face nu numai dificilă extinderea, ci și desfășurarea afacerilor mai târziu.
Situația politică este ceva ce nu poți controla. Cu toate acestea, ar trebui să o monitorizați și, dacă există schimbări majore, ar trebui să acționați imediat pentru a găsi soluții eficiente.
Riscuri economice
O serie de riscuri intră în această categorie, inclusiv fluctuațiile valutare, crizele economice și inflația. Dacă nu doriți să fiți amenințați în mod semnificativ de acestea, ar trebui să dezvoltați un plan financiar solid și proceduri bine gândite pentru gestionarea situațiilor de risc neașteptate.
Concurs
Afacerea dvs. de peste mări poate fi, de asemenea, amenințată de concurența locală. Ei au avantajul de a cunoaște piața și clienții și cum să-i vizeze. Înainte de a vă extinde, faceți cercetările și aflați ce mărci și companii vor concura direct cu dvs. Aflați despre punctele forte și punctele slabe ale acestora și utilizați aceste cunoștințe în avantajul dvs.
Riscurile logisticii
Managementul logistic este, în general, mai dificil în străinătate. Întreaga situație este complicată de comunicarea la distanță și de o multitudine de reguli care sunt adesea opuse propriilor noastre.
Schimbări în tehnologie
Tehnologia avansează rapid, afectând multe domenii de activitate, ca să nu mai vorbim de faptul că companiile din străinătate pot prefera sisteme sau echipamente diferite față de cele de acasă. Dacă nu vrei să rămâi în urmă și să complici munca partenerilor tăi de afaceri, trebuie să ții pasul cu noile tendințe.
De ce decid magazinele online să se extindă?
Există mai multe motive pentru care magazinele online decid să se extindă pe o piață străină. Cele mai frecvente sunt:
- Piața suprasaturată – vi se pare că un număr mare de alte magazine online oferă deja produsele sau serviciile pe care le vindeți? Soluția ideală este extinderea. Cu toate acestea, alegeți o piață în care oamenii nu știu despre produs sau este doar minim reprezentat
- Lipsa potențialilor clienți – poate sau nu să fie legată de primul punct. Uneori, pur și simplu nu există suficienți clienți pe piață care sunt interesați de produsele dvs. De aceea este o idee bună să vă faceți cercetările și să aflați unde este publicul țintă
- Uită-te la concurență – ai observat că concurenții tăi se extind pe piețele externe? Dacă nu vrei să rămâi în urmă, extinde-ți și acoperirea. Dacă alegeți aceeași piață sau una diferită, depinde de dvs., dar gândiți-vă cu atenție
- Creșteți gradul de conștientizare a mărcii – așa cum am menționat mai devreme, extinderea vă va ajuta să creșteți gradul de conștientizare a mărcii și să vă consolidați numele și autoritatea mărcii. În unele cazuri, poate chiar să adauge credibilitate
Cum te extinzi cu succes?
Extinderea afacerii dvs. de comerț electronic în străinătate implică mai mulți pași. Fiecare este important și vă va influența foarte mult rata de succes. Puteți citi mai multe despre ele în textul de mai jos.
Mult timp
Extinderea necesită mult timp. Nu puneți presiune inutilă pe nimic și nu vă grăbiți în nimic. Gândiți-vă întotdeauna la deciziile și acțiunile voastre. Acest lucru vă va ajuta să evitați greșelile care v-ar putea costa bani.
Dacă nu aveți timp să vă extindeți acum, amânați-l pentru mai târziu. Același lucru este valabil și dacă decideți să externalizați întregul proces.
Alegerea țării potrivite
Țara în care vă extindeți depinde de mulți factori, printre care
- Serviciile și produsele pe care le oferiți
- Obiectivele pe care doriți să le atingeți
- Audiența țintă căreia doriți să vă adresați
- Dimensiunea pieței țării
Înainte de a vă extinde, faceți cercetări și aflați ce țări ar putea fi ideale pentru afacerea dvs.
Fapt interesant: Regiunea CEE (Europa Centrală și de Est) oferă multe oportunități pentru multe magazine electronice. Acesta a crescut de la 6% la 15% numai între 2016 și 2021 și se preconizează că va reprezenta până la o cincime din sectorul comerțului cu amănuntul până în 2026.
Cercetare de piață
Ați ales țara în care doriți să vă extindeți? Următorul pas este efectuarea unei cercetări aprofundate a pieței. Aceasta poate fi împărțită în trei grupe:
Clienți
Clienții reprezintă o parte importantă atât a afacerilor interne, cât și a celor internaționale. Pentru a avea succes, trebuie să-i cunoști bine și să le înțelegi nevoile și preferințele. Prin urmare, cercetarea dvs. de piață ar trebui să se concentreze pe următoarele domenii:
- Comportamentul de cumpărare în țară
- Cunoașterea valorilor tradiționale
- Metode de plată preferate
- Cunoașterea diferențelor culturale
- Intervalul aproximativ de vârstă al grupului țintă (poate fi ușor diferit de piața internă)
- Interesele potențialilor clienți
Cu cât aveți mai multe informații despre clienții dvs., cu atât puteți dezvolta o strategie de vânzări mai bună pentru ei.
Competiția
Magazinele electronice și mărcile care oferă produse și servicii identice sau similare vă vor afecta, de asemenea, afacerea. Poți concura cu ele doar dacă le analizezi și le cunoști bine.
- Atunci când analizați concurența, ar trebui să luați în considerare
- Dimensiunea magazinelor online concurente
- Numărul de magazine online concurente
- Prețurile produselor și serviciilor
- Activități de marketing
- Punctele forte și punctele slabe ale concurenților
Expert de consiliere: Utilizați datele competitive pe care le-ați adunat pentru a crea o analiză SWOT. Acest lucru vă va identifica toate punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările. Veți ști pe ce vă puteți baza (de exemplu, calitatea înaltă a produselor) și, invers, la ce trebuie să fiți atenți și să îmbunătățiți continuu (de exemplu, timpi lungi de livrare în comparație cu concurenții dvs.).
Legislație
În plus față de grupul țintă, ar trebui să vă concentrați și asupra condițiilor legale și a cerințelor specifice care ar putea face întregul proces de extindere mai dificil pentru dvs. mai târziu.
Ce metode de cercetare de piață ar trebui să utilizați?
Cercetarea de piață este o parte importantă a extinderii afacerii dvs. în străinătate. Vă va ajuta să înțelegeți piața, diferențele în comportamentul clienților și diverse alte detalii care vă vor spune pentru ce să vă pregătiți și să vă așteptați.
Mai multe metode pot fi utilizate pentru a obține toate datele necesare:
- Analiza PESTEL – se concentrează pe factori politici, economici, sociali, tehnologici, de mediu și juridici pentru a înțelege mai bine piața, amenințările cu care vă puteți confrunta și oportunitățile disponibile
- Segmentarea pieței – împarte piața în diferite grupuri pe baza anumitor parametri, cum ar fi vârsta, comportamentul de cumpărare, geografia etc. Aceasta identifică grupurile-țintă care sunt relevante și care nu
- Benchmarking – compară procesele, performanța sau produsele dvs. cu concurenții dvs. Acest lucru ajută la identificarea punctelor slabe și a oportunităților
- Analiza culturală – accentul principal al analizei este cultural. Scopul este de a înțelege valorile, obiceiurile și preferințele consumatorilor locali, astfel încât să le puteți înțelege mai bine.
Analiza cuvintelor cheie în limba străină și o nouă versiune a magazinului electronic
Pentru o piață nouă, aveți nevoie de o nouă versiune a magazinului dvs. online, cu un domeniu simplu și memorabil și conținut în limba locală. Înainte de a începe să scrieți, faceți o analiză detaliată a cuvintelor cheie pentru a determina ce caută oamenii despre produsul sau serviciul dvs.
Cuvintele cheie căutate în prezent vă vor ajuta, de asemenea, să vă dezvoltați planul de publicare. Acestea vă vor spune despre ce vor oamenii să știe mai multe și ce i-ar putea atrage pe site-ul dvs.
Analiza cuvintelor cheie vă va ajuta, de asemenea, în acest sens:
- SEO general – cuvinte cheie pe care ar trebui să le utilizați atunci când creați adrese URL, meta descrieri, meta titluri sau descrieri de imagini
- Social media – căutările Facebook, Instagram sau YouTube funcționează similar cu căutările Google. Folosind cuvintele cheie potrivite, vă puteți clasa mult mai sus și puteți capta atenția potențialilor clienți
- Experiența utilizatorului (UX) – analiza cuvintelor cheie este, de asemenea, utilă în crearea structurii magazinului electronic, optimizarea UX-ului site-ului web și așa mai departe
Cuvintele cheie relevante pentru țări străine pot fi găsite folosind instrumente precum Ahrefs sau Semrush, care au, de asemenea, zeci de alte caracteristici utile
Sfaturi de specialitate: Un nume de domeniu ar trebui să fie concis, scurt și să susțină marca dvs. Evitați numele complicate cu numere sau caractere diferite care par nedemne de încredere.
Conținut de calitate
Conținutul de calitate și optimizat poate face ca site-ul dvs. să ajungă în partea de sus a clasamentului de căutare. Deci, nu o luați ușor.
Puteți traduce textul existent, cum ar fi descrierile produselor, detaliile companiei și așa mai departe, apoi îl puteți verifica de un expert. O altă opțiune este utilizarea unui traducător profesionist.
În cazul în care creați conținut nou pe baza cuvintelor cheie, aveți și două opțiuni:
- Puneți textele scrise în limba preferată și apoi traduceți-le într-o limbă străină,
- Găsiți o persoană care să scrie textele, în mod ideal un vorbitor nativ, care va scrie textul direct într-o limbă străină.
Este recomandabil să găsiți un vorbitor nativ pentru a traduce textele. El sau ea va fi familiarizat cu obiceiurile locale, făcând textul rezultat să sune natural. Veți evita, de asemenea, diverse greșeli, cum ar fi inclusiv prețurile, simbolurile, adresele etc.
Serviciu clienți de calitate într-o limbă străină
Atunci când fac cumpărături online, clienții au adesea întrebări suplimentare cu care contactează asistența pentru clienți. Prin urmare, este important să le oferiți cel puțin asistență prin e-mail sau telefon în limba lor maternă.
Amintiți-vă că serviciile de calitate sunt cheia succesului. Dacă ajutați clienții să-și rezolve problemele rapid și ușor, este mai probabil să se întoarcă la dvs. și chiar să vă recomande prietenilor lor.
Știați că…?
Furnizarea de asistență pentru clienți în limba locală și cu un număr de telefon local crește semnificativ credibilitatea magazinului. Deci, dacă doriți un avantaj față de magazinele electronice străine care nu oferă această opțiune, includeți-o în serviciile dvs.
Configurarea corectă a campaniilor PPC
Probabil că nu trebuie să vă spunem că campaniile PPC sunt eficiente. Succesul campaniilor PPC depinde în principal de setările acestora. Prin urmare, studiați specificațiile locale și utilizați cuvinte cheie adecvate. După ce reclama este funcțională, monitorizează-i performanțele și ajusteaz-o dacă nu are rezultate bune.
În plus față de campaniile PPC, trebuie să luați în considerare și alte metode de marketing care vă vor ajuta să creșteți vizibilitatea magazinului dvs. Acestea includ social media, buletine informative și optimizarea conținutului. Influencer marketing, care folosește oameni celebri și influenți pentru a promova produse și servicii, a devenit recent popular.
Strategia de marketing potrivită
În plus față de campaniile PPC, trebuie să luați în considerare și alte metode de marketing care vă vor ajuta să creșteți vizibilitatea magazinului dvs. Acestea includ social media, buletine informative și optimizarea conținutului. Influencer marketing, care folosește oameni celebri și influenți pentru a promova produse și servicii, a devenit recent popular.
Planificați-vă cu atenție strategia de marketing. Luați în considerare cum și cui doriți să comunicați produsele dvs. Rețineți că o combinație de canale poate avea succes, dar nu exagerați. Luați în considerare care dintre ele sunt cu adevărat necesare și care nu ar ajunge deloc la publicul țintă.
De exemplu, dacă vinzi produse persoanelor cu vârsta peste 50 de ani, ar trebui să te concentrezi pe Facebook și Instagram. Puteți sări peste TikTok și Snapchat.
Utilizarea comparației locale de prețuri
Site-urile de comparație sunt instrumente populare folosite de mii de cumpărători. În câteva minute, pot afla care magazin online oferă cel mai bun preț.
Avantajul site-urilor de comparație este că ajută magazinele electronice să se stabilească. Deci, nu le uitați atunci când vă extindeți; Încercați să obțineți produsele pe ele.
Știați că…?
Până la 78% dintre cumpărători au folosit site-uri de comparație pentru cel puțin o achiziție online. Chiar mai mult, aproximativ 65% dintre utilizatori spun că compararea cumpărăturilor le-a economisit timp atunci când fac cumpărături.
Croitorie portofolii
Cumpărătorii internaționali sunt diferiți de cumpărătorii interni. Ei au nevoi, preferințe și cerințe diferite. Prin urmare, nu este nevoie să le oferiți toate produsele. Simțiți-vă liber să selectați doar cele care credeți că vor fi cele mai interesate.
Avantajul adaptării portofoliului dvs. este că nu trebuie să petreceți timp optimizând și traducând texte pentru produse care s-ar putea să nu se vândă deloc în străinătate.
Deci, cum alegeți produsele potrivite? Uită-te la datele pe care le-ai colectat în timpul cercetării. Acesta vă va spune tot ce trebuie să știți despre clienții dvs. și comportamentul lor de cumpărare.
Începerea unei afaceri în străinătate
Cu marketingul, site-ul web și conținutul sortate, puteți trece la sarcini mai puțin distractive și creative, cum ar fi înființarea unei companii.
Nu sunteți obligat să înființați o companie locală atunci când vă extindeți în străinătate. Dar dacă faceți acest lucru depinde în mare măsură de țara în care doriți să faceți afaceri. Clienții germani , de exemplu, sunt atenți la companiile străine. Ei preferă să cumpere de la companii locale. Țările din regiunea ECE, pe de altă parte, nu ar trebui să fie o problemă.
Planul financiar
Un plan financiar este un document care vă oferă o idee aproximativă despre costul de extindere. De asemenea, vă va ajuta să reduceți riscul unor cheltuieli neprevăzute care ar putea duce la diverse probleme financiare.
Atunci când întocmiți un buget, este o idee bună să vă așteptați la costuri mai mari pentru anumite sarcini și să lăsați o rezervă dacă ceva devine mai scump.
Pregătirea juridică
Partea legală a afacerilor este complicată, dar nu trebuie să fie. Dacă doriți să fiți sigur că faceți totul în conformitate cu legea, ar trebui să consultați experți. În mod ideal, cei familiarizați cu legile țării în care intenționați să vă extindeți.
Deschiderea unui cont bancar local
Deschiderea unui cont bancar nu este obligatorie, dar merită. Plățile externe într-un cont sunt supuse unei taxe. Taxa depinde de banca aleasă, dar, în general, nu este mică.
Crearea unui cont bancar în țara în care doriți să vă extindeți vă poate economisi zeci sau sute de lire sterline, pe care le puteți utiliza pentru activități de marketing.
Metode de plată locale
Succesul unui magazin online este, de asemenea, influențat de modul în care sunt plătite produsele. Dacă nu le oferiți clienților metodele de plată preferate, aceștia nu vor avea încredere în dvs. și nu vor finaliza achiziția. Același lucru este valabil și dacă nu vă vindeți produsele în moneda locală.
Deci, mai întâi, aflați ce metode de plată sunt cele mai frecvent utilizate de clienții străini și asigurați-vă că le oferiți în magazinul dvs. Apoi verificați prețurile. Dacă o țară are propria monedă, folosiți-o în loc de euro.
Adresa locală
Adresa este crucială, mai ales atunci când clientul decide să returneze produsul. Dacă află că trebuie să ți-l trimită până la capăt, probabil că vor părăsi magazinul electronic fără a face o achiziție.
Cu toate acestea, se va întâmpla contrariul dacă aveți o adresă locală, de ex. pentru un punct de colectare. Clientul va fi sigur că, dacă comandă ceva care nu i se potrivește, îl poate returna ușor, rapid și fără costuri ridicate.
Înregistrarea în scopuri de TVA
Fiecare țară din Uniunea Europeană are o limită fixă a cifrei de afaceri anuale, care determină necesitatea înregistrării în scopuri de TVA. Limitele variază de la o țară la alta și se pot modifica în timp, deci verificați în mod regulat.
Cu toate acestea, uneori, merită să vă înregistrați pentru TVA chiar dacă nu atingeți această limită. De exemplu, dacă:
- vrei să pari mai fiabil
- rata de impozitare în străinătate este mai mică decât aici
- aveți clienți plătitori de TVA
Logistica
Clienții de astăzi nu vor să aștepte o săptămână sau două pentru produsele lor. Când comandă ceva de la dvs., se așteaptă să fie în casele lor în termen de cel mult două sau trei zile lucrătoare. Pentru a le satisface cerințele, nu trebuie să uitați logistica atunci când vă extindeți.
Verificați companiile de transport maritim. Aflați ce calitate a serviciilor oferă, cât de repede livrează și prețurile lor. De asemenea, aflați despre logistica inversă. Aceasta înseamnă, de exemplu, dacă transportatorul se ocupă de returnări.
Construiește o relație
Relațiile bune de afaceri sunt, de asemenea, esențiale pentru o afacere de succes. Deci, începeți să creați rețele și căutați distribuitori, furnizori și parteneri dispuși să lucreze cu dvs.
Vă puteți externaliza rețeaua. Agenții locali cunosc de obicei piața și au contacte cu companii cu care ați putea face afaceri.
Instrumente care vă ajută să vă extindeți
Există multe instrumente disponibile pe Internet astăzi pentru a vă ajuta să vă extindeți. Am ales câteva dintre elementele de bază pentru dvs.:
Statistici din Statista.com
Puteți găsi statistici exacte și actualizate despre clienți, modele de cumpărare, dimensiunea pieței și alte detalii despre Statista.com. Rapoartele sunt clare, iar informațiile de bază sunt de obicei gratuite. Dacă acest lucru nu este suficient pentru dvs., site-ul oferă și un abonament lunar.
Alte date valoroase pot fi găsite pe site-urile ambasadelor, camerelor de comerț sau agențiilor guvernamentale ale unei țări.
Google Market Finder
Google Market Finder este un instrument conceput special pentru extinderea magazinelor de comerț electronic. După ce introduceți domeniul și categoria (categoriile) de produse și servicii, acesta vă va arăta țările care ar fi cele mai bune pentru extinderea dvs. De asemenea, vă va oferi informații de bază despre țări, cum ar fi:
- Căutări lunare în cadrul categoriei alese
- Venitul net disponibil al gospodăriilor
- Indicele ușurinței de a face afaceri
Google Trends
Folosiți Google Trends pentru a vedea cât de popular este cuvântul ales în diferite țări. Puteți vedea chiar și cum a fost căutat de-a lungul timpului. Acest lucru poate fi util dacă vindeți ceva sezonier și doriți să știți când oamenii încep să manifeste mai mult interes pentru acel lucru.
Google Trends vă arată și alți termeni și subiecte conexe populare pe care le puteți folosi atunci când creați conținut, de exemplu.