Tendințe în vânzările online
Pe parcursul unei perioade de trei luni în 2023, aproximativ o cincime (19,9%) din cetățenii UE cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani au vândut bunuri online. Deși acest număr exclude în mod vizibil anunțurile simple, cum ar fi vânzarea de bunuri de ocazie prin intermediul anunțurilor clasificate, el include o varietate de activități de comerț digital, inclusiv vânzarea de bunuri și servicii.
Conform studiului, 58,1% dintre cetățenii UE cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani au făcut achiziții online în 2023.
Considerăm comenzile online, indiferent dacă sunt plătite și livrate online sau offline, drept tranzacții de comerț electronic, dar excludem comenzile manuale prin e-mail.
Evoluția demografică a vârstei în vânzările online
Comportamentul de vânzare online arată o diferență pronunțată între generații. Cu 28,7% dintre aceștia implicați în vânzarea online, grupa de vârstă 25-34 de ani prezintă cel mai ridicat nivel de implicare. Aceasta este o diferență de 3,9 ori față de cei 7,4% din persoanele din grupa de vârstă 65-74 de ani care vând online.
Lideri regionali în comerțul online
Cu Noord-Holland în frunte, cu o participare de 44,5%, Țările de Jos domină regiunile cu cele mai bune performanțe. Flevoland a fost singura regiune olandeză din afara topului, unsprezece din cele douăsprezece înregistrând performanțe remarcabile. Alte zone cu performanțe puternice includ:
- Mai multe părți ale Ungariei, inclusiv Budapesta
- Regiunea capitalei Slovaciei (regiunea Bratislava)
- Helsinki-Uusimaa din Finlanda
- câteva zone din Franța, Danemarca, Belgia și Malta
Zone de angajament inferior
În schimb, unele regiuni prezintă rate de participare semnificativ mai scăzute. Cincisprezece regiuni ale UE au raportat mai puțin de 7,5% din populație implicată în vânzarea online, concentrându-se în principal în sud-estul Europei:
- cele cinci regiuni ale României, regiunea Vest având cea mai scăzută rată, de 2,5%
- cele patru regiuni ale Greciei
- trei regiuni bulgare
- două regiuni din Polonia
- o regiune autonomă din Spania
Distribuție geografică și demografie
Superioritatea regională în materie de vânzări online
Peste 80% dintre consumatorii din 21 de regiuni ale UE au făcut cumpărături online, cu o reprezentare semnificativă din:
- Țările de Jos (11 regiuni)
- Suedia (patru regiuni)
- Danemarca (trei regiuni)
- Irlanda (două regiuni)
- Republica Cehă (regiunea Praha)