
Piețe de desfacere vs. E-shop-uri
Statisticile ECDB actuale arată că piețele online reprezintă un procent semnificativ de 72% din toate veniturile din comerțul electronic la nivel mondial, în timp ce magazinele online tradiționale generează doar 28%. În plus, această disparitate a crescut în ultima perioadă. Deși în 2022 diferența de creștere între aceste două modele a fost de doar 4%, ea a crescut la 7% în 2023 și a fost de 6% anul trecut.
Ce face piețele atât de populare?
Secretul succesului piețelor online constă în trei factori-cheie:
- scalabilitate
- eficiența
- rentabilitate
Spre deosebire de e-shop-urile tradiționale, piețele nu dețin bunurile pe care le vând; acestea sunt deținute de terți.
Viteza de scalare este un alt avantaj major
.
Fiecare vânzător nou care se alătură unei piețe aduce de obicei cu el baza de clienți existentă, pe lângă propriul inventar. Prin urmare, platforma se poate concentra în principal pe obținerea de venituri din comisioane, taxe de listare, publicitate sau servicii de abonament.

Source: ECDB
Diferențele regionale contează
În mod interesant, zona geografică influențează foarte mult alegerea modelelor de afaceri. În Asia și America de Sud și Centrală, piețele domină extraordinar – în 2024, acestea au generat 97% și, respectiv, 96% din toate veniturile din comerțul electronic, depășind cu mult media globală de 72%. Liderii pieței din Asia, inclusiv Alibaba Group Holding, PDD Holdings, ByteDance și JD.com, administrează magazine bine cunoscute , precum Taobao, Douyin și Pinduoduo.America de Sud și Centrală au un scenariu similar, cu platforme de comerț electronic precum MercadoLibre, Magalu, Amazon și Shopee. În aceste regiuni, marile mărci de comerț electronic inspiră mai multă încredere și au adesea o logistică mai bună, deoarece cumpărăturile online sunt mai puțin dezvoltate acolo.
Occidentul preferă echilibrul
În schimb, piețele occidentale tind să fie distribuite mai echilibrat. În America de Nord, magazinele online generează 54% din veniturile din comerțul electronic, în timp ce piețele reprezintă restul de 46%. În Europa, proporția este comparabilă: magazinele online reprezintă 53% din venituri, în timp ce piețele reprezintă 47%.Spre deosebire de Asia și America de Sud, consumatorii occidentali au adesea mai multă încredere în mărci individuale precum apple.com, backmarket.com sau shein.com. Condițiile logistice mai favorabile joacă, de asemenea, un rol aici, făcând magazinele online independente mai atractive.
Particularitățile culturale și regionale fac o alegere
Piețele de comerț electronic cu forme diverse explică aceste variații. Fiecare piață este diferită și formată de cultura regională, politică și circumstanțe naturale. Cu toate acestea, în ciuda diferențelor regionale, datele ECDB globale sugerează că viitorul comerțului electronic aparține în primul rând piețelor online, al căror model se dovedește mai eficient și mai profitabil în majoritatea regiunilor lumii.