Giganții chinezi ai comerțului electronic domină piața digitală
Alibaba, PDD, JD.com și ByteDance sunt cele patru mari companii care domină piața chineză, cu un venit anual combinat de peste 350 miliarde USD și 80% din cea mai mare piață de comerț electronic din lume. Cu un venit de 978 miliarde USD din Taobao și Tmall, Alibaba rămâne cea mai mare, dar cota sa de piață s-a schimbat dramatic. Alibaba, care în 2019 a împărțit 70% din GMV (Gross Merchandise Value) al Big 4 cu JD.com, s-a confruntat cu o concurență din ce în ce mai mare din partea companiilor mai noi care pun accentul pe prețuri scăzute și pe comerțul social.
ByteDance’s Douyin a ajuns la 388 de miliarde USD în GMV. Strategia prețurilor mici a Pinduoduo captează acum aproape un sfert din GMV-ul Big 4. Între timp, Shein a apărut ca o forță globală semnificativă prin compania sa mamă, Roadget Business Pte Ltd.
Din 2019, PDD Holdings s-a extins cu 300%, Shein s-a extins cu un incredibil 1.200%, iar ByteDance a devenit a cincea cea mai mare companie de comerț electronic la nivel global, cu o activitate de comerț electronic de 6.000%.
Intrarea pe piața europeană: Succes mixt pentru platformele chineze în toate regiunile
Cu o cotă de piață de 40%, Trendyol al Alibaba conduce piața europeană de GMV, în timp ce Turcia deține un avans de 21%. În primul său an, Miravia de la Alibaba din Spania a generat 1 miliard de dolari americani în GMV, Franța și Spania ocupând locurile doi și trei, cu 15% și, respectiv, 14%.
Germania este un studiu de caz interesant. Deși este a doua cea mai mare piață de comerț electronic din Europa, aceasta reprezintă doar 7% din afacerile europene ale companiilor chineze, o situație care se datorează în mare parte jucătorilor naționali puternici, precum Otto, Zalando și Ceconomy. Cu toate acestea, platformele chineze au devenit foarte populare: În primul său an, Temu a obținut 750 de milioane de dolari, clasându-se pe locul 13 în ceea ce privește dimensiunea pieței, în timp ce AliExpress a crescut cu 54%, ajungând la peste 1 miliard de dolari, asigurându-și locul 7. Vânzările Shein în Germania au crescut cu 40%, ajungând la 617 milioane de dolari, chiar dacă s-a clasat doar pe locul 18 în rândul comercianților cu amănuntul online.
40% dintre clienții spanioli au folosit AliExpress, comparativ cu doar 11% dintre germani.
Este probabil ca aceste tendințe să continue să modifice dinamica comerțului electronic european, având în vedere creșterea sa rapidă și faptul că practicile chineze în materie de comerț electronic le preced cu mulți ani pe cele de pe piețele occidentale.