
Cercetătorii au testat modul în care inteligența artificială evaluează cele mai valoroase 100 de mărci din lume – în special din perspectiva calității, fiabilității, inovației și valorii lor generale. S-a dovedit că inteligența artificială se inspiră cel mai frecvent din mediile editoriale tradiționale – acestea influențează cel mai mult răspunsurile sale. Acestea reprezintă 61% din toate răspunsurile generate de inteligența artificială, dominând în special atunci când evaluează fiabilitatea (65%) și valoarea mărcii (72%).
Chiar și acum, când platformele digitale domină și conținutul este generat în mare parte de inteligența artificială, jurnalismul editorial clasic rămâne principala sursă de încredere. A
fi menționat în mass-media relevante are încă o mare greutate. Tocmai de aceea, o bună strategie de relații publice este mai valoroasă ca niciodată .

Source: Hard Numbers
AI are încredere în mărci – poate prea mult
Conținutul propriu al mărcilor are o influență surprinzător de puternică asupra AI – în special în domeniile inovației (66%) și calității (55%). Adesea, modelele LLM adoptă în mod necritic afirmațiile mărcilor drept fapte. La întrebări precum „Este această companie demnă de încredere?”, ele răspund în stilul „Ei susțin că sunt – deci da.”
Modelele lingvistice mari se bazează pe conținutul editorial și propriu atunci când creează o imagine a companiilor. Cu toate acestea, spre deosebire de jurnaliști, ele nu pot aplica gândirea critică sau să își formeze un punct de vedere independent”, se arată în studiul realizat de Hard Numbers.
Deși inteligența artificială nu are prea multă încredere în declarațiile companiilor atunci când evaluează fiabilitatea sau prețul, ea se lasă influențată mult mai mult de acestea în ceea ce privește subiecte precum inovarea și calitatea. Este atât o oportunitate, cât și un risc ; depinde de cât de responsabil își gestionează mărcile conținutul.

Source: Hard Numbers
Companiile încep să ia în serios sistemele AI – abordându-le în mod similar jurnaliștilor sau investitorilor, deoarece acestea influențează percepția mărcii.
IA și reputația mărcii: O nouă eră a optimizării SEO
Optimizarea pentru motoarele de căutare este încă foarte importantă, dar limitele sale se extind. Nu mai este vorba doar despre Google. Brandurile monitorizează din ce în ce mai mult modul în care modelele de limbaj AI le procesează conținutul. Aceste modele au propriile lor reguli. După cum arată cercetările, AI se bazează în principal pe conținut optimizat. Acesta trebuie să aibă o structură clară, metadate corecte și legături încrucișate de calitate. Astfel de pagini au apărut mai frecvent ca surse în răspunsurile generate de AI, în special pentru subiecte legate de inovare.
SEO nu a murit. Însă brandurile trebuie să țină cont și de modul în care „gândește” inteligența artificială.
Strategia de conținut trebuie să fie și etică
La prima vedere, ar putea părea că, dacă AI are încredere în surse verificate și în conținutul editorial, riscul de dezinformare ar trebui să fie scăzut. Cercetările arată însă contrariul. Inteligența artificială se bazează pe surse care, din punct de vedere tehnic, par demne de încredere, dar nu poate recunoaște singură dacă informația este adevărată sau înșelătoare. Nu poate gândi critic ca un jurnalist; nu poate pune la îndoială afirmațiile neverificate sau nu poate pune întrebări suplimentare. Aceasta înseamnă că, dacă o marcă creează conținut bine optimizat, structurat și care, din punct de vedere formal, pare demn de încredere, AI îl poate adopta fără rezerve – chiar și în cazurile în care un om ar putea detecta cu ușurință manipularea. De aceea, documentul avertizează asupra riscului tot mai mare de dezinformare.
Într-un mediu în care AI înlocuiește căutarea clasică, iar oamenii se bazează din ce în ce mai mult pe răspunsuri scurte, fără verificarea faptelor, responsabilitatea mărcilor este și mai importantă decât înainte. Încrederea nu se mai referă doar la conținutul în sine, ci și la modul în care inteligența artificială îl procesează și îl transmite fără o filtrare critică.
Inteligența artificială nu schimbă regulile de construire a reputației, ci consolidează semnificativ ceea ce funcționează deja – în special puterea conținutului editorial. Inteligența artificială influențează semnificativ și modul în care brandurile lucrează cu conținutul, unde apar și ce ton aleg astăzi.